Fastsættelse af forsendelsesomkostninger
Der er forskellige måder at få dine produkter ud til dine kunder på. Dine kunder kan selv afhente dem, du kan levere produkterne til dine kunder, eller du kan bruge en forsendelses- eller leveringstjeneste.
Forsendelsesomkostningerne kan beregnes i priserne på dine produkter, og du kan også indstille separate forsendelsesomkostninger. Forsendelsesomkostningerne bestemmes af fire parametre:
- Den samlede vægt af indkøbskurven
- Destinationslandet
- Destinationsby, -provins eller -geografisk område
- Den anvendte forsendelsesmetode eller leveringsservice
Du kan indstille forsendelsesomkostninger under Indstillinger > Forsendelsesomkostninger.
Hvis Fragtomkostninger ikke vises i menuen, skal du først justere brugeroplevelsesniveauet til Avanceret under Indstillinger > Flere muligheder > Brugeroplevelsesniveau.
Tilføjelse af forsendelsesomkostninger
Klik på knappen Nye forsendelsesomkostninger for at tilføje en ny forsendelsesregel. Du kan tilføje flere forsendelsesregler, som hver især gælder for en bestemt forsendelsesmetode, vægtklasse, land, geografisk region eller by.
- Land
- Verdensomspændende: en forsendelsesomkostning for forsendelse overalt i verden (international forsendelse). Hvis der ikke er nogen forsendelsesomkostninger for hele verden, kan kunden kun vælge mellem et udvalg af tilføjede lande.
Land: en forsendelsesomkostning for det valgte land. - Postnummer
- Du kan angive en separat forsendelsesomkostning pr. by eller postnummer. Dette kan f.eks. bruges, hvis du tilbyder en lavere forsendelsespris til dine kunder, der bor tæt på. Du kan indtaste et postnummer eller et bynavn, men et postnummer anbefales, da det er mindre sandsynligt, at dine kunder taster det forkert.
Du kan bruge jokertegnet * (asterisk) til postnumre, byer eller provinser, der starter eller slutter med et bestemt mønster. For eksempel: 8* vil gælde for alle postnumre, der starter med 8.Dette felt er kun synligt, når der er tilføjet et land til postnummeret. - Forsendelsesmetode
- Vælg forsendelsesmetode eller leveringstjeneste. Du kan også tilføje personlige forsendelsesmetoder. Det anbefales at tilføje en forsendelsesmetode Afhentning i butikken, der er tilgængelig globalt. På den måde vil dine kunder altid kunne bestille, selvom de bor i et land, hvor du ikke sender produkterne.
- Kommentarer
- En valgfri kommentar til forsendelsesmetoden. Det kan f.eks. være afhentningsstedet for et opsamlingssted.
- Minimumsvægt
- Minimumsvægten for forsendelsesomkostningerne, standardværdien er 0. Du kan vælge, om du vil indtaste vægten i Kilogram eller i Gram Som standard vises vægtene i SI-basenheden Kilogram.
- Maksimal vægt
- Den maksimale vægt for forsendelsesomkostningerne. Hvis der ikke er noget maksimum, kan du indtaste 100000, så vægten af indkøbskurven altid vil være lavere end dette maksimum (medmindre du sælger bjerge, i hvilket tilfælde du har brug for højere maksimum).
- Pris
- Prisen eller gebyret for denne forsendelsesomkostning i webshoppens standardvaluta. Hvis der er moms på, skal forsendelsespriserne inkludere moms. For forsendelsesmetoden Hent i butikken anbefales det at sætte prisen til 0.
Klik på Gem for at tilføje forsendelsesreglen. Gentag denne procedure for at tilføje flere forsendelsesmetoder, lokationer og vægtklasser. Du kan bruge de samme priser som din kurer, eller du kan definere dine egne priser.
Når forsendelsesregler overlapper hinanden (f.eks. på grund af overlappende vægte), vises den laveste forsendelsesomkostning pr. forsendelsesmetode i din shop.
Når der er huller i forsendelsesreglerne (f.eks. vægte, der ikke er defineret), vises der ingen forsendelsesomkostninger i kassen. Kunderne vil altid kunne afgive deres ordre, selvom forsendelsesomkostningerne er konfigureret forkert eller ikke er defineret.
Du kan teste, om forsendelsesomkostningerne fungerer som forventet, ved at placere en testordre. Bagefter kan du slette dine testordrer på Administration > Ordrer.
Provinser og regioner
Du kan indstille en separat forsendelsesomkostning for en provins eller region. I programmet er en række regioner foruddefinerede, så du ikke behøver at indtaste alle postnumre manuelt. Indtast følgende regioner nøjagtigt, som de er vist her i feltet Postnummer.
Provinser i Belgien
Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Provincie Waals-Brabant, Provincie Vlaams-Brabant, Provincie Antwerpen, Provincie Limburg, Provincie Luik, Provincie Namen, Provincie Henegouwen, Provincie Luxemburg, Provincie West-Vlaanderen, Provincie Oost-Vlaanderen.
Départementer i Frankrig
Ain, Aisne, Allier, Alpes-de-Haute-Provence, Hautes-Alpes, Alpes-Maritimes, Ardèche, Ardennes, Ariège, Aube, Aude, Aveyron, Bouches-du-Rhône, Calvados, Cantal, Charente, Charente-Maritime, Cher, Corrèze, Corse-du-Sud, Haute-Corse, Côte-d'Or, Côtes-d'Armor, Creuse, Dordogne, Doubs, Drôme, Eure, Eure-et-Loir, Finistère, Gard, Haute-Garonne, Gers, Gironde, Hérault, Ille-et-Vilaine, Indre, Indre-et-Loire, Isère, Jura, Landes, Loir-et-Cher, Loire, Haute-Loire, Loire-Atlantique, Loiret, Lot, Lot-et-Garonne, Lozère, Maine-et-Loire, Manche, Marne, Haute-Marne, Mayenne, Meurthe-et-Moselle, Meuse, Morbihan, Moselle, Nièvre, Nord, Oise, Orne, Pas-de-Calais, Puy-de-Dôme, Pyrénées-Atlantiques, Hautes-Pyrénées, Pyrénées-Orientales, Bas-Rhin, Haut-Rhin, Rhône, Lyon Metropolis, Haute-Saône, Saône-et-Loire, Sarthe, Savoie, Haute-Savoie, Paris, Seine-Maritime, Seine-et-Marne, Yvelines, Deux-Sèvres, Somme, Tarn, Tarn-et-Garonne, Var, Vaucluse, Vendée, Vienne, Haute-Vienne, Vosges, Yonne, Territoire de Belfort, Essonne, Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis, Val-de-Marne, Val-d'Oise, Guadeloupe, Martinique, Guyane, La Réunion, Mayotte
Regioner i Spanien
Islas Baleares
Regioner i Holland
Waddeneilanden
Husk, at du også kan bruge wildcards i postnummerfeltet, hvis den ønskede region ikke er foruddefineret.
Redigering eller sletning af en fragtpris
Når du har tilføjet forsendelsesomkostninger, vil du se en liste over alle de forsendelsesomkostninger, du har tilføjet.
Med redigerings- og sletteikonerne kan du ændre forsendelsesomkostningerne eller slette dem.
Når du sletter et land fra forsendelsesomkostningerne, slettes forsendelsesomkostningerne for postnumrene i det pågældende land også.
Du skal bekræfte, hvis du vil slette en forsendelsesomkostning. Det er ikke muligt at fortryde sletning af en forsendelsesomkostning. Du bliver nødt til at tilføje forsendelsesomkostningerne igen.
Leveringstjenester
Du kan forbinde leveringstjenester til din shop. Dine kunders adresse vil blive sendt til leveringstjenesten, og en pakke vil blive oprettet automatisk. Nogle leveringstjenester giver dine kunder mulighed for at vælge et afhentningssted på et kort.
- Sæt dine forsendelsesmetoder og forsendelsesomkostninger op som ønsket
- Naviger til Indstillinger > Flere muligheder > Forbindelser for at vælge en leveringstjeneste
- Klik på knappen Tilføj, og følg instruktionerne for at oprette forbindelse
Du skal have en konto hos leveringstjenesten for at modtage dine API-legitimationsoplysninger, som giver dig mulighed for at forbinde din webshop til leveringstjenesten. De leveringstjenester, der er tilgængelige på Connections, kan forbindes på en brugervenlig måde. Normalt involverer processen kun at kopiere og indsætte to nøgler for at fuldføre forbindelsen.
Alle forbindelser til de tilgængelige leveringstjenester er dokumenteret i wikien:
Det er muligt at få en udvikler til at skrive ekstra forbindelser til leveringstjenester på anmodning. Du kan kontakte os for et pristilbud.
Fri fragt rabatter
Med funktionen rabatter og tillægsgebyrer kan du tilbyde gratis forsendelse for foruddefinerede betingelser eller for en kombination af betingelser.
Et par eksempler:
- Fri fragt, hvis en kunde køber for 50 euro eller mere
- Fri fragt i Sverige, hvis kunden køber mindst 3 produkter
- Fri fragt til kunder i gruppen Premium customers
Mere komplekse rabatstrukturer er også mulige, men vi anbefaler, at du holder dem enkle for ikke at forvirre dine kunder eller ved et uheld tilbyde gratis fragt.
Tilføj ikke mere end én rabatregel for fri fragt. Det bliver til sidst et rod, hvis rabatreglerne er for komplekse. Vores support vil ikke gribe ind, hvis der opstår uønskede rabatter, når mere end 3 rabatregler kombineres.
Ofte stillede spørgsmål om forsendelse
- Jeg har modtaget en ordre uden forsendelsesomkostninger
- Sørg for, at der er indstillet en forsendelsesomkostning for den samlede vægt i indkøbskurven. For eksempel: Forsendelsesomkostningerne er indstillet fra 1 kg til 5 kg. Men for en ordre kan den samlede vægt være 0,5 kg eller 15 kg. I dette tilfælde vil din kunde ikke se forsendelsesomkostningerne. Tilføj forsendelsesomkostninger fra 0Kg til 1Kg og fra 5Kg til 100000Kg.
- Min kunde kan ikke vælge fragtmetode
- Nogle gange skal visse betingelser være opfyldt, før en forsendelsesmetode vises. For eksempel: Kunden skal først vælge et land eller indtaste et postnummer, før programmet kan vise de tilgængelige forsendelsesmetoder for dette sted.
- Jeg har modtaget en ordre, men forsendelsesomkostningerne blev beregnet forkert
- Normalt er en regel for forsendelsesomkostninger indstillet forkert. Lav nøjagtig den samme testordre i din shop, og se, hvordan forsendelsesomkostningerne beregnes. Tjek i grænsefladen til forsendelsesadministration, hvilken indstilling der gælder, og ret den om nødvendigt.
- Der vises en tekst i forsendelsesadministrationen: Ingen forsendelsesomkostninger
- Når der er huller i forsendelsesvægtene, vises en advarselsmeddelelse Ingen forsendelsesomkostninger. Det skyldes, at denne vægtklasse ikke har nogen forsendelsesregel. I dette tilfælde kan en kunde bestille uden forsendelsesomkostninger.Kunder vil altid kunne bestille problemfrit; applikationen blokerer ikke en ordre i tilfælde af en fejlkonfiguration af forsendelsesomkostningerne.Det er en nem løsning: Klik på ikonet Rediger for at tilføje en ny forsendelsesomkostning for denne vægtklasse. Vægtfelterne i formularen vil allerede være indstillet til de korrekte værdier.
Næste side: Rabatter og tillægsgebyrer
- Introduktion
- Produktstyring
- Konfiguration af online butik
- Indstillinger for konto og butik
- Betalingsmetoder og udbydere af betalingstjenester
- Fakturaer og vilkår og betingelser
- Fastsættelse af forsendelsesomkostninger
- Rabatter og tillægsgebyrer
- Registrering og overførsel af domænenavne
- Flersproget butik
- Tilslutning til eksterne platforme
- Personaliserede webadresser
- Administration af flere webshops (Multishop)
- Automatiske e-mails til kunder
- Udformning af et smukt layout
- Forvaltning af ordrer
- Markedsføring
- Moduler
- Sikkerhedskopiering og eksport af data
- E-mail og webmail
- Administratorkonti
- Billeder af høj kvalitet
- To-faktor-autentifikation
- Etiketter
- Metatags - Verifikation af websted
- Live chat
- Diasshow
- Analyse af besøgende - Google Analytics
- Filtre
- Salgssted (POS)
- Formularfelter
- Digitale eller virtuelle produkter
- System til reservation af Symcalia
- Gæstebog
- Kontakt til helpdesk