Rabatter og tillægsgebyrer
Du kan finde rabat- og tillægsfunktionen på Administration > Flere muligheder > Rabatter/tillæg.
Hvis Rabatter/tillæg ikke vises i menuen, skal du først justere brugeroplevelsesniveauet til Avanceret under Indstillinger > Flere muligheder > Brugeroplevelsesniveau.
Rabat- og tillægsfunktionen giver mulighed for en masse fleksibilitet og personlig tilpasning. Systemet giver dig mulighed for at være kreativ og kombinere rabatregler med en eller flere betingelser. Vi har gjort brugergrænsefladen så brugervenlig som muligt, men det kan tage lidt tid at få konfigurationen på plads. Eksperimentér, og test altid din opsætning med en testordre.
Rabat- og tillægsfunktionen er modulær: Du kan aktivere den, når du har brug for den. Deaktiver modulet, når du ikke bruger det.
- Produktstyring
- Produktrabatter kan indstilles her, såsom gammel pris, volumenrabatter, produktmærker og separate priser for kundegrupper.
- Modul til rabatter/tillæg
- Brug dette modul til rabatter og tillæg baseret på den komplette ordre.
- Betalingsomkostninger og rabatter
- Betalingsomkostninger (eller rabatter) kan indstilles separat pr. betalingsmetode.
Rabatter, tillæg og betingelser
Der findes fire typer af rabatter eller tillæg:
- Et fast rabat- eller tillægsbeløb
- En procentvis rabat eller tillæg
- Fri fragt
- Gaveprodukter
Du kan tilføje en eller flere betingelser for at opnå en rabat eller et tillæg:
- Når der bestilles et bestemt antal produkter
- Når du køber et bestemt produkt
- Når der købes for et bestemt beløb (= summen af alle produkter uden rabatter)
- Når købsbeløbet er mindre end et bestemt beløb (= summen af alle produkter uden rabatter)
- Når du indtaster en rabatkode (denne rabatkode kan genbruges)
- Når du indtaster en engangs (unik) rabatkode (denne rabatkode kan kun bruges én gang pr. kundekonto)
- Når du bestiller produkter fra en bestemt kategori
- For kunder i en bestemt kundegruppe
- For en anden ordre
- Start fra den anden ordre
- For det samlede beløb for alle ordrer
- Når du vælger en bestemt forsendelsesmetode
- For et bestemt leveringsland
Tilføjelse af en ny rabatregel
- Klik på knappen Ny rabat/tillæg
- Vælg typen af rabat
- Tilføj en eller flere betingelser
- Klik på Gem
Knappen Ny rabat/tillæg bliver skjult, når du har tilføjet tre rabatregler (se nedenfor).
Du kan tilføje op til tre betingelser for hver rabat. Du kan også tilføje rabatten eller tillægget uden betingelser.
Opdatering og sletning af en rabatregel
Når rabatreglerne er blevet tilføjet, kan du klikke på ikonerne Opdater og Slet for at foretage ændringer.
Du skal bekræfte, hvis du vil slette en rabatregel. Det er ikke muligt at fortryde sletning af en rabatregel. Du bliver nødt til at tilføje rabatreglen igen.
Vigtige ting at overveje ved brug af rabatter
Tilføj ikke mere end tre rabatregler.
Rabat- og tillægsmodulet har mange funktioner: brug det med omtanke. Hvis dine rabat- og tillægsregler er for komplekse, vil det være forvirrende for dine kunder og uforudsigeligt, hvad der vil ske, når rabatregler og betingelser kombineres. Antallet af teststier bliver for stort, hvilket gør det umuligt for os at tilbyde teknisk support til kombinationer af mere end 3 rabatregler.
- Supportgrænse: 3 rabatregler
- Systemgrænse: 30 rabatregler
For ikke at begrænse vores kunder tillader vi at tilføje mere end 3 rabatregler.
Tilføj mere end 3 rabatregler (teknisk support dækker ikke i denne situation)
Rabatter akkumuleres/kombineres automatisk.
Husk, at dine kunder kan modtage flere rabatter på samme tid.
Rabatter anvendes kun, hvis alle betingelser er opfyldt.
Hvis du giver en rabat til kunder fra Holland, vil denne rabat kun være synlig, når kunden har valgt dette land og ikke tidligere. Engangsrabatkoder anvendes kun, når kunden er logget ind. Hvis kunden ikke er logget ind, kan softwaren ikke kontrollere, om rabatkoden allerede er blevet brugt.
Rabatter beregnes ud fra det samlede beløb i indkøbskurven.
Rabatbetingelsen Hvis der købes for et bestemt beløb gælder for det samlede beløb i indkøbskurven. Kumulative rabatter kan reducere det samlede beløb, men betingelsen vil gælde for beløbet i indkøbskurven.
Rabatter med betingelsen For produkter fra en bestemt kategori vil blive beregnet på det samlede beløb for produkterne i denne kategori.
Rabatter og tillæg anvendes ikke i nogen bestemt rækkefølge.
På den måde kan de ikke påvirke hinanden. Det betyder også, at en rabatregel, der sænker ordreværdien, ikke vil have nogen effekt på andre rabatter, der er afhængige af en betingelse om en bestemt værdi for at blive købt.
For disse rabatbetingelser skal en kunde have en konto (ingen gæstecheckout):
- Unik rabatkode
- Kundegruppe
- Totalbeløb for alle ordrer lig med eller større
- Anden ordre
- Start fra anden ordre
Kundekontoen er nødvendig for at verificere, at betingelsen blev opfyldt.
Hvis priserne i butikken er inklusive moms, beregnes rabatten på det samlede beløb for produkter med inklusive moms.
Hvis priserne i shoppen er MOMS ekskluderet, beregnes rabatten på det samlede beløb for produkter MOMS ekskluderet.
Hvis din shop er tilgængelig i flere valutaer, vil rabatbeløbet og betingelsernes størrelse automatisk blive beregnet ud fra de aktuelle valutakurser.
Momssatser kan indstilles under Indstillinger > Flere muligheder > Fakturaer og skat. Valutaer kan indstilles under Indstillinger > Flere muligheder > Sprog og valuta.
Rabatter og tillæg på betalingsmetoder kan indstilles under betalingsindstillinger.
Det er muligt for dine kunder at ændre betalingsmetode efter bestillingen. Det kan være, fordi en bestemt betalingsmetode ikke virker, og din kunde ønsker at vælge en anden betalingsmetode. Betalingsomkostningerne skal også kunne ændres, hvilket påvirker det samlede ordrebeløb. Det er ikke muligt at indstille betalingsomkostninger med rabatmodulet, fordi rabatbetingelserne kan have ændret sig mellem bestillingstidspunktet og tidspunktet for ændring af betalingsmetode, hvilket kan føre til uventede resultater.
Eksempler
At give rabat fra et bestemt købsbeløb
- Vælg Fast beløbsrabat/tillæg
- Indtast rabatbeløbet
- Klik på knappen Ny betingelse
- Vælg Samlet ordrebeløb lig med eller større
- Indtast det mindste købsbeløb
- Klik på knappen Gem
Fri fragt ved ordrer fra €50 og i Frankrig
- Vælg Fri fragt
- Klik på knappen Ny stand
- Vælg Total produktmængde lig med eller større
- Angiv den mindste købsværdi
- Klik på knappen Ny betingelse
- Vælg Forsendelsesland
- Vælg det land, som du vil tilbyde gratis forsendelse til
- Klik på knappen Gem
Bemærk, at prisen i eksemplet på € 50 bruger butikkens standardvaluta, som kan indstilles under Sprog og valutaer. Beløbet er værdien af indkøbskurven, det er summen af alle produkter. Det inkluderer ikke rabatter, tillæg, forsendelsesomkostninger, betalingsomkostninger osv.
Bemærk, at kunden kun vil se rabatten for gratis forsendelse, når han/hun har valgt landet Frankrig. Alle betingelser skal være opfyldt, for at rabatten kan anvendes.
Rabat på en kategori
- Vælg Rabat/tillægsprocent, og indstil procentsatsen
- Klik på knappen Ny betingelse, og vælg Kategori
- Vælg den ønskede kategori, og klik på knappen Gem
Rabat på nogle produkter
- Opret en ny kategori Rabatkategori og gør den usynlig
- Opret en ny rabat Rabat/tillægsprocent, og indstil procentsatsen
- Klik på knappen Ny betingelse, og vælg Kategori
- Vælg Rabatkategori, og gem
- I avanceret produktstyring, under fanen Avancerede indstillinger ved Kategori 2 kan du vælge Rabatkategori for at tilføje produkter
Hyppigt stillede spørgsmål om rabatter og tillæg
- Mine kunder kan ikke indtaste en rabatkode
- For at kunne bruge en engangsrabatkode, skal din kunde først logge ind, før han eller hun kan indtaste rabatkoden. Ellers kan det ikke verificeres, om rabatkoden er blevet brugt tidligere. Checkout-proceduren bør ikke indstilles til "Gæst", da kunden ellers ikke kan logge ind.
- Engangsrabatkoden accepteres ikke
- Sørg for, at kunden er logget ind, og at koden ikke allerede er brugt. Hvis en anden rabatkode er aktiv, vil indtastningsfeltet til en rabatkode allerede blive vist i indkøbskurven. På det tidspunkt er kunden ikke logget ind endnu. Dette kan være forvirrende, så brug ikke en kombination af disse to typer rabatkoder.
- Rabatten på en hovedkategori virker ikke på underkategorierne
- Rabatter på en hovedkategori gælder ikke for dens underkategorier. Dette giver dig mulighed for at indstille en rabat til hovedkategorien og en anden rabat til underkategorien samtidigt, uden at rabatterne påvirker hinanden. Brug eksemplet ovenfor til at tilføje produkter til en separat rabatkategori, der omfatter alle produkter i de kategorier, du vil anvende rabatten på.
- Rabatten på en kategori beregnes flere gange
- Du kan tilføje et produkt til flere kategorier. Hvis du tilføjer et produkt flere gange til den samme kategori, vil rabatten blive beregnet flere gange.
- Det endelige beløb for ordren er forkert
- Normalt er en rabat- eller tillægsregel indstillet forkert. Lav nøjagtig den samme testordre i din shop, og se, hvordan rabatterne beregnes. Tjek i rabatstyringsgrænsefladen, hvilken indstilling der gælder, og ret den, hvis det er nødvendigt. Bagefter kan du slette dine testordrer under Administration > Ordrer.Undgå komplekse rabatstrukturer, og tilføj helst ikke mere end 3 rabatregler. Det forhindrer, at der tilføjes en uønsket rabat eller et tillæg til en ordre.
- Rabatten gælder ikke ved gæstebetaling
- For disse betingelser har din kunde brug for en Konto for at afgøre, om betingelsen er opfyldt:
- Ved indtastning af en unik rabatkode
- For kunder i en bestemt kundegruppe
- For rabatter eller tillæg for den anden ordre
- For rabatter eller tillæg, der starter fra den anden ordre
- For rabatter eller tillæg for det samlede beløb for alle ordrer (kuponkort) - Knappen til at tilføje en ny rabat er forsvundet
- Når du har tilføjet tre rabatregler, forsvinder knappen til at tilføje en ny rabatregel automatisk. Dette er en sikkerhedsforanstaltning: Vi anbefaler, at du ikke overkomplicerer rabatstrukturen. Du kan stadig tilføje mere end tre rabatregler, hvis du ønsker at gøre det, men vi tilbyder ikke teknisk assistance i dette tilfælde. Se anbefalingerne i afsnittene ovenfor på denne side om, hvordan du tilføjer mere end tre rabatregler.
- Mine rabatter holdt pludselig op med at virke
- Tjek, om modulet er deaktiveret. Hvis det er tilfældet, kan du genaktivere modulet, så rabatterne virker igen. Du behøver ikke at konfigurere dine rabatregler igen.
Rabatter er en del af Business-versionen. Hvis din shop (midlertidigt) nedgraderes til en anden version, vil rabatterne automatisk blive deaktiveret. Dette gælder også, når shoppen nedgraderes til Free-versionen i tilfælde af en forsinket betaling.
Næste side: Registrering og overførsel af domænenavne
- Introduktion
- Produktstyring
- Konfiguration af online butik
- Indstillinger for konto og butik
- Betalingsmetoder og udbydere af betalingstjenester
- Fakturaer og vilkår og betingelser
- Fastsættelse af forsendelsesomkostninger
- Rabatter og tillægsgebyrer
- Registrering og overførsel af domænenavne
- Flersproget butik
- Tilslutning til eksterne platforme
- Personaliserede webadresser
- Administration af flere webshops (Multishop)
- Automatiske e-mails til kunder
- Udformning af et smukt layout
- Forvaltning af ordrer
- Markedsføring
- Moduler
- Sikkerhedskopiering og eksport af data
- E-mail og webmail
- Administratorkonti
- Billeder af høj kvalitet
- To-faktor-autentifikation
- Etiketter
- Metatags - Verifikation af websted
- Live chat
- Diasshow
- Analyse af besøgende - Google Analytics
- Filtre
- Salgssted (POS)
- Formularfelter
- Digitale eller virtuelle produkter
- System til reservation af Symcalia
- Gæstebog
- Kontakt til helpdesk